Mondgeblazen Wijnglas - Olaf Stevens

Vorige Artikel 4 van 22 Volgende
€ 150,00 (inclusief 21% btw)

Is het ooit bij je opgekomen dat de vorm van een glas een enorme invloed kan hebben op de smaak van de wijn? En wist je dat je zelfs de kwaliteit van de wijn kunt verhogen door het juiste glas te gebruiken? Omdat het niet genoeg is om van een glas te houden, het aantrekkelijk te vinden, maar het moet ook geschikt zijn voor de wijnen.

Niets is wat het lijkt. Er is een enorm kwaliteitsverschil tussen handgemaakte mond-geblazen wijnglazen en industrieel vervaardigde exemplaren. Om handgemaakte en mond-geblazen wijnglazen te kunnen maken is vakmanschap nodig. Die specialiteit is bijna uitgestorven door de focus van de industrie op machinaal vervaardigde glazen. Men achtte het niet economisch verantwoord om te investeren in scholing en praktijk.

Behalve talent voor dit vak is er vooral ook urenlange dagelijkse oefening nodig om top kwaliteit te leveren. Vergelijk het met de virtuositeit van top violisten. Om op topniveau te kunnen presteren oefenen zij minimaal 8 uur per dag. Zo is het ook met de virtuoze glasblazers. Zonder virtuoze, getalenteerde glasblazers met specialiteit in “Stemware” geen exclusieve mond-geblazen handgemaakte wijnglazen.

In samenwerking met de sommelier van het 3 sterren restaurant Inter Scaldes heeft Olaf Stevens een exclusief ontwerp gemaakt, dat uitgevoerd is door meesterglasblazers in Zweden.

Rond 1920 wijzigde bijna alle belangrijke Europese producenten, omwille van de effectiviteit van mond-geblazen glazen naar automatisch geblazen producties. Het vervaardigen van één mondgeblazen wijnglas begint in de “hotshop” aan de oven. Daarna volgt een zeer gecontroleerd koeling traject om vervolgens door de “nabewerking” gesprongen, geslepen en gepolijst te worden. 

De industrialisatie van het glaswerk had logistieke en vormtechnische gevolgen voor de ontwerpen. Een van deze veranderingen was de Kromtestraal van de drinkrand. Door deze kromtestraal had men een grote 'ballon' nodig. Dit creëerde veel afvalglas. In het kort ging men, waar het de automatische producties betrof, over tot rechte afsnijdingen en produceerde geen krommingen aan de drinkrand meer. Deze randkromming is echter essentieel voor het drinkgenot! Om deze gebruikskwaliteit weer terug te krijgen bracht Olaf Stevens deze kromming terug in zijn ontwerpen.

Een andere belangrijk detail dat door de industrie wordt verwaarloosd en ook een essentieel gebruik asset is is de balans van het glas. Bij industrieel glazen is er weinig aandacht voor de balans van het lege of gevulde glas. Dat is de reden waarom men doorgaans zijn toevlucht neemt to het vastpakken van de kelk. Indien men het glas heft door het bij het been vast te houden is men genoodzaakt om het been tussen duim en drie vingers vast te houden. Sommige nemen ook wel de toevlucht tot het vasthouden van de voet.

De balans, het gebruiksgemak en elegantie heeft Stevens, op advies van niemand minder dan Andries Copier, teruggebracht door de de lengte van het been en de grote en gewicht van de voet (een te kleine voet beïnvloedt de stabiliteit van het glas) af te stemmen op een met gepaste hoeveelheid wijn gevulde kelk. Dit geeft de balans die nodig is om een glas vlak onder de kelk tussen duim en wijsvinger te kunnen vasthouden.


Glaskunstenaar Olaf Stevens

Olaf Stevens studeerde van 1975-80 plastische vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Den Bosch en van 1980-83 keramische vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost te Breda. Sinds 1990 is Olaf Stevens als docent verbonden aan de Design Academy Eindhoven. Als natuurlijk vervolg op en aansluitend bij de vormgeving van zijn keramische oeuvre, begon Olaf Stevens vanaf 1991 steeds meer met glas te werken. De eerste unica van Olaf Stevens werden uitgevoerd door Royal Leerdam kristal waaraan hij tot 1999 als ontwerper van kristal Unica was verbonden. In 1994 was Olaf Stevens verantwoordelijk voor het jaarobject van het Nationaal Glasmuseum Leerdam. Zijn vrije werk bestaat uit eenvoudig vormgegeven schalen, kommen en andere containervormen die versierd zijn met anekdotische motieven als pictogrammen, vissen, vogels en vliegtuigen. Voor deze decoraties maakt Stevens gebruik van de graaltechniek. De ontwerpen van Olaf Stevens zijn niet alleen bij Royal Leerdam kristal uitgevoerd, maar ook bij de glasfabriek Kosta Boda (Zweden).

© 2014 - 2020 Kunst en Designshop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel